29 Aralık 2012 Tarihli Resmi
Gazete
Sayı: 28512
Çalışma ve Sosyal Güvenlik
Bakanlığından:
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ RİSK
DEĞERLENDİRMESİ YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve
Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, işyerlerinde iş sağlığı ve
güvenliği yönünden yapılacak risk değerlendirmesinin usul ve esaslarını
düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, 20/6/2012 tarihli ve 6331 sayılı İş
Sağlığı ve Güvenliği Kanunu kapsamındaki işyerlerini kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik, İş Sağlığı ve Güvenliği Kanununun 10
uncu ve 30 uncu maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Bakanlık: Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığını,
b) Kabul edilebilir risk seviyesi:
Yasal yükümlülüklere ve işyerinin önleme politikasına uygun, kayıp veya
yaralanma oluşturmayacak risk seviyesini,
c) Kanun: 20/6/2012 tarihli ve 6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanununu,
ç) Önleme: İşyerinde yürütülen işlerin
bütün safhalarında iş sağlığı ve güvenliği ile ilgili riskleri ortadan kaldırmak
veya azaltmak için planlanan ve alınan tedbirlerin tümünü,
d) Ramak kala olay: İşyerinde meydana
gelen; çalışan, işyeri ya da iş ekipmanını zarara uğratma potansiyeli olduğu
halde zarara uğratmayan olayı,
e) Risk: Tehlikeden kaynaklanacak
kayıp, yaralanma ya da başka zararlı sonuç meydana gelme ihtimalini,
f) Risk değerlendirmesi: İşyerinde var
olan ya da dışarıdan gelebilecek tehlikelerin belirlenmesi, bu tehlikelerin
riske dönüşmesine yol açan faktörler ile tehlikelerden kaynaklanan risklerin
analiz edilerek derecelendirilmesi ve kontrol tedbirlerinin kararlaştırılması
amacıyla yapılması gerekli çalışmaları,
g) Tehlike: İşyerinde var olan ya da
dışarıdan gelebilecek, çalışanı veya işyerini etkileyebilecek zarar veya hasar
verme potansiyelini,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
İşveren Yükümlülüğü ve Risk
Değerlendirmesi Ekibi
İşveren yükümlülüğü
MADDE 5 – (1) İşveren; çalışma ortamının ve çalışanların sağlık ve
güvenliğini sağlama, sürdürme ve geliştirme amacı ile iş sağlığı ve güvenliği
yönünden risk değerlendirmesi yapar veya yaptırır.
(2) Risk değerlendirmesinin
gerçekleştirilmiş olması; işverenin, işyerinde iş sağlığı ve güvenliğinin
sağlanması yükümlülüğünü ortadan kaldırmaz.
(3) İşveren, risk değerlendirmesi
çalışmalarında görevlendirilen kişi veya kişilere risk değerlendirmesi ile
ilgili ihtiyaç duydukları her türlü bilgi ve belgeyi temin eder.
Risk değerlendirmesi ekibi
MADDE 6 – (1) Risk değerlendirmesi, işverenin oluşturduğu bir ekip
tarafından gerçekleştirilir. Risk değerlendirmesi ekibi aşağıdakilerden
oluşur.
a) İşveren veya işveren vekili.
b) İşyerinde sağlık ve güvenlik hizmetini yürüten iş güvenliği uzmanları ile işyeri hekimleri.
c) İşyerindeki çalışan temsilcileri.
ç) İşyerindeki destek elemanları.
d) İşyerindeki bütün birimleri temsil
edecek şekilde belirlenen ve işyerinde yürütülen çalışmalar, mevcut veya
muhtemel tehlike kaynakları ile riskler konusunda bilgi sahibi
çalışanlar.
(2) İşveren, ihtiyaç duyulduğunda bu
ekibe destek olmak üzere işyeri dışındaki kişi ve kuruluşlardan hizmet
alabilir.
(3) Risk değerlendirmesi
çalışmalarının koordinasyonu işveren veya işveren tarafından ekip içinden
görevlendirilen bir kişi tarafından da sağlanabilir.
(4) İşveren, risk değerlendirmesi
çalışmalarında görevlendirilen kişi veya kişilerin görevlerini yerine
getirmeleri amacıyla araç, gereç, mekân ve zaman gibi gerekli bütün
ihtiyaçlarını karşılar, görevlerini yürütmeleri sebebiyle hak ve yetkilerini
kısıtlayamaz.
(5) Risk değerlendirmesi
çalışmalarında görevlendirilen kişi veya kişiler işveren tarafından sağlanan
bilgi ve belgeleri korur ve gizli tutar.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Risk Değerlendirmesi
Aşamaları
Risk değerlendirmesi
MADDE 7 – (1) Risk değerlendirmesi; tüm işyerleri için tasarım veya
kuruluş aşamasından başlamak üzere tehlikeleri tanımlama, riskleri belirleme ve
analiz etme, risk kontrol tedbirlerinin kararlaştırılması, dokümantasyon,
yapılan çalışmaların güncellenmesi ve gerektiğinde yenileme aşamaları izlenerek
gerçekleştirilir.
(2) Çalışanların risk değerlendirmesi
çalışması yapılırken ihtiyaç duyulan her aşamada sürece katılarak görüşlerinin
alınması sağlanır.
Tehlikelerin tanımlanması
MADDE 8 – (1) Tehlikeler tanımlanırken çalışma ortamı, çalışanlar ve
işyerine ilişkin ilgisine göre asgari olarak aşağıda belirtilen bilgiler
toplanır.
a) İşyeri bina ve eklentileri.
b) İşyerinde yürütülen faaliyetler ile iş ve işlemler.
c) Üretim süreç ve teknikleri.
ç) İş ekipmanları.
d) Kullanılan maddeler.
e) Artık ve atıklarla ilgili işlemler.
f) Organizasyon ve hiyerarşik yapı, görev, yetki ve sorumluluklar.
g) Çalışanların tecrübe ve düşünceleri.
ğ) İşe başlamadan önce ilgili mevzuat gereği alınacak çalışma izin belgeleri.
h) Çalışanların eğitim, yaş, cinsiyet ve benzeri özellikleri ile sağlık gözetimi kayıtları.
ı) Genç, yaşlı, engelli, gebe veya
emziren çalışanlar gibi özel politika gerektiren gruplar ile kadın çalışanların
durumu.
i) İşyerinin teftiş sonuçları.
j) Meslek hastalığı kayıtları.
k) İş kazası kayıtları.
l) İşyerinde meydana gelen ancak
yaralanma veya ölüme neden olmadığı halde işyeri ya da iş ekipmanının zarara
uğramasına yol açan olaylara ilişkin kayıtlar.
m) Ramak kala olay kayıtları.
n) Malzeme güvenlik bilgi formları.
o) Ortam ve kişisel maruziyet düzeyi ölçüm sonuçları.
ö) Varsa daha önce yapılmış risk değerlendirmesi çalışmaları.
p) Acil durum planları.
r) Sağlık ve güvenlik planı ve
patlamadan korunma dokümanı gibi belirli işyerlerinde hazırlanması gereken
dokümanlar.
(2) Tehlikelere ilişkin bilgiler
toplanırken aynı üretim, yöntem ve teknikleri ile üretim yapan benzer
işyerlerinde meydana gelen iş kazaları ve ortaya çıkan meslek hastalıkları da
değerlendirilebilir.
(3) Toplanan bilgiler ışığında; iş
sağlığı ve güvenliği ile ilgili mevzuatta yer alan hükümler de dikkate alınarak,
çalışma ortamında bulunan fiziksel, kimyasal, biyolojik, psikososyal, ergonomik
ve benzeri tehlike kaynaklarından oluşan veya bunların etkileşimi sonucu ortaya
çıkabilecek tehlikeler belirlenir ve kayda alınır. Bu belirleme yapılırken
aşağıdaki hususlar, bu hususlardan etkilenecekler ve ne şekilde
etkilenebilecekleri göz önünde bulundurulur.
a) İşletmenin yeri nedeniyle ortaya
çıkabilecek tehlikeler.
b) Seçilen alanda, işyeri bina ve
eklentilerinin plana uygun yerleştirilmemesi veya planda olmayan ilavelerin
yapılmasından kaynaklanabilecek tehlikeler.
c) İşyeri bina ve eklentilerinin yapı
ve yapım tarzı ile seçilen yapı malzemelerinden kaynaklanabilecek
tehlikeler.
ç) Bakım ve onarım işleri de dahil
işyerinde yürütülecek her türlü faaliyet esnasında çalışma usulleri, vardiya
düzeni, ekip çalışması, organizasyon, nezaret sistemi, hiyerarşik düzen,
ziyaretçi veya işyeri çalışanı olmayan diğer kişiler gibi faktörlerden
kaynaklanabilecek tehlikeler.
d) İşin yürütümü, üretim teknikleri,
kullanılan maddeler, makine ve ekipman, araç ve gereçler ile bunların
çalışanların fiziksel özelliklerine uygun tasarlanmaması veya kullanılmamasından
kaynaklanabilecek tehlikeler.
e) Kuvvetli akım, aydınlatma,
paratoner, topraklama gibi elektrik tesisatının bileşenleri ile ısıtma,
havalandırma, atmosferik ve çevresel şartlardan korunma, drenaj, arıtma, yangın
önleme ve mücadele ekipmanı ile benzeri yardımcı tesisat ve donanımlardan
kaynaklanabilecek tehlikeler.
f) İşyerinde yanma, parlama veya
patlama ihtimali olan maddelerin işlenmesi, kullanılması, taşınması, depolanması
ya da imha edilmesinden kaynaklanabilecek tehlikeler.
g) Çalışma ortamına ilişkin hijyen
koşulları ile çalışanların kişisel hijyen alışkanlıklarından kaynaklanabilecek
tehlikeler.
ğ) Çalışanın, işyeri içerisindeki
ulaşım yollarının kullanımından kaynaklanabilecek tehlikeler.
h) Çalışanların iş sağlığı ve
güvenliği ile ilgili yeterli eğitim almaması, bilgilendirilmemesi, çalışanlara
uygun talimat verilmemesi veya çalışma izni prosedürü gereken durumlarda bu izin
olmaksızın çalışılmasından kaynaklanabilecek tehlikeler.
(4) Çalışma ortamında bulunan
fiziksel, kimyasal, biyolojik, psikososyal, ergonomik ve benzeri tehlike
kaynaklarının neden olduğu tehlikeler ile ilgili işyerinde daha önce kontrol,
ölçüm, inceleme ve araştırma çalışması yapılmamış ise risk değerlendirmesi
çalışmalarında kullanılmak üzere; bu tehlikelerin, nitelik ve niceliklerini ve
çalışanların bunlara maruziyet seviyelerini belirlemek amacıyla gerekli bütün
kontrol, ölçüm, inceleme ve araştırmalar yapılır.
Risklerin belirlenmesi ve
analizi
MADDE 9 – (1) Tespit edilmiş olan tehlikelerin her biri ayrı ayrı
dikkate alınarak bu tehlikelerden kaynaklanabilecek risklerin hangi sıklıkta
oluşabileceği ile bu risklerden kimlerin, nelerin, ne şekilde ve hangi şiddette
zarar görebileceği belirlenir. Bu belirleme yapılırken mevcut kontrol
tedbirlerinin etkisi de göz önünde bulundurulur.
(2) Toplanan bilgi ve veriler ışığında
belirlenen riskler; işletmenin faaliyetine ilişkin özellikleri, işyerindeki
tehlike veya risklerin nitelikleri ve işyerinin kısıtları gibi faktörler ya da
ulusal veya uluslararası standartlar esas alınarak seçilen yöntemlerden biri
veya birkaçı bir arada kullanılarak analiz edilir.
(3) İşyerinde birbirinden farklı
işlerin yürütüldüğü bölümlerin bulunması halinde birinci ve ikinci fıkralardaki
hususlar her bir bölüm için tekrarlanır.
(4) Analizin ayrı ayrı bölümler için
yapılması halinde bölümlerin etkileşimleri de dikkate alınarak bir bütün olarak
ele alınıp sonuçlandırılır.
(5) Analiz edilen riskler, kontrol
tedbirlerine karar verilmek üzere etkilerinin büyüklüğüne ve önemlerine göre en
yüksek risk seviyesine sahip olandan başlanarak sıralanır ve yazılı hale
getirilir.
Risk kontrol adımları
MADDE 10 – (1) Risklerin kontrolünde şu adımlar uygulanır.
a) Planlama: Analiz edilerek
etkilerinin büyüklüğüne ve önemine göre sıralı hale getirilen risklerin kontrolü
amacıyla bir planlama yapılır.
b) Risk kontrol tedbirlerinin
kararlaştırılması: Riskin tamamen bertaraf edilmesi, bu mümkün değil ise riskin
kabul edilebilir seviyeye indirilmesi için aşağıdaki adımlar
uygulanır.
1) Tehlike veya tehlike kaynaklarının ortadan kaldırılması.
2) Tehlikelinin, tehlikeli olmayanla veya daha az tehlikeli olanla değiştirilmesi.
3) Riskler ile kaynağında mücadele edilmesi.
c) Risk kontrol tedbirlerinin
uygulanması: Kararlaştırılan tedbirlerin iş ve işlem basamakları, işlemi yapacak
kişi ya da işyeri bölümü, sorumlu kişi ya da işyeri bölümü, başlama ve bitiş
tarihi ile benzeri bilgileri içeren planlar hazırlanır. Bu planlar işverence
uygulamaya konulur.
ç) Uygulamaların izlenmesi: Hazırlanan
planların uygulama adımları düzenli olarak izlenir, denetlenir ve aksayan yönler
tespit edilerek gerekli düzeltici ve önleyici işlemler tamamlanır.
(2) Risk kontrol adımları uygulanırken
toplu korunma önlemlerine, kişisel korunma önlemlerine göre öncelik verilmesi ve
uygulanacak önlemlerin yeni risklere neden olmaması sağlanır.
(3) Belirlenen risk için kontrol
tedbirlerinin hayata geçirilmesinden sonra yeniden risk seviyesi tespiti
yapılır. Yeni seviye, kabul edilebilir risk seviyesinin üzerinde ise bu
maddedeki adımlar tekrarlanır.
Dokümantasyon
MADDE 11 – (1) Risk değerlendirmesi asgarî aşağıdaki hususları kapsayacak şekilde dokümante edilir.
a) İşyerinin unvanı, adresi ve işverenin adı.
b) Gerçekleştiren kişilerin isim ve
unvanları ile bunlardan iş güvenliği uzmanı ve işyeri hekimi olanların
Bakanlıkça verilmiş belge bilgileri.
c) Gerçekleştirildiği tarih ve geçerlilik tarihi.
ç) Risk değerlendirmesi işyerindeki farklı bölümler için ayrı ayrı yapılmışsa her birinin adı.
d) Belirlenen tehlike kaynakları ile tehlikeler.
e) Tespit edilen riskler.
f) Risk analizinde kullanılan yöntem veya yöntemler.
g) Tespit edilen risklerin önem ve öncelik sırasını da içeren analiz sonuçları.
ğ) Düzeltici ve önleyici kontrol tedbirleri, gerçekleştirilme tarihleri ve sonrasında tespit edilen risk seviyesi.
(2) Risk değerlendirmesi dokümanının
sayfaları numaralandırılarak; gerçekleştiren kişiler tarafından her sayfası
paraflanıp, son sayfası imzalanır ve işyerinde saklanır.
(3) Risk değerlendirmesi dokümanı elektronik ve benzeri ortamlarda hazırlanıp arşivlenebilir.
Risk değerlendirmesinin yenilenmesi
MADDE 12
– (1) Yapılmış olan risk
değerlendirmesi; tehlike sınıfına göre çok tehlikeli, tehlikeli ve az tehlikeli
işyerlerinde sırasıyla en geç iki, dört ve altı yılda bir yenilenir.
(2) Aşağıda belirtilen durumlarda
ortaya çıkabilecek yeni risklerin, işyerinin tamamını veya bir bölümünü
etkiliyor olması göz önünde bulundurularak risk değerlendirmesi tamamen veya
kısmen yenilenir.
a) İşyerinin taşınması veya binalarda değişiklik yapılması.
b) İşyerinde uygulanan teknoloji, kullanılan madde ve ekipmanlarda değişiklikler meydana gelmesi.
c) Üretim yönteminde değişiklikler olması.
ç) İş kazası, meslek hastalığı veya ramak kala olay meydana gelmesi.
d) Çalışma ortamına ait sınır değerlere ilişkin bir mevzuat değişikliği olması.
e) Çalışma ortamı ölçümü ve sağlık gözetim sonuçlarına göre gerekli görülmesi.
f) İşyeri dışından kaynaklanan ve işyerini etkileyebilecek yeni bir tehlikenin ortaya çıkması.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son
Hükümler
Büyük kaza önleme politika belgesi veya güvenlik raporu hazırlanması gereken işyerlerinde risk değerlendirmesi
MADDE 13
– (1) Kanunun 29 uncu maddesi
gereğince büyük kaza önleme politika belgesi veya güvenlik raporu hazırlanan
işyerlerinde; bu belge ve raporlarda değerlendirilmiş riskler, bu Yönetmeliğe
göre yapılacak risk değerlendirmesinde dikkate alınarak kullanılır.
Birden fazla işveren olması
durumunda risk değerlendirmesi çalışmaları
MADDE 14
– (1) Aynı çalışma alanını birden
fazla işverenin paylaşması durumunda, yürütülen işler için diğer işverenlerin
yürüttüğü işler de göz önünde bulundurularak ayrı ayrı risk değerlendirmesi
gerçekleştirilir. İşverenler, risk değerlendirmesi çalışmalarını, koordinasyon
içinde yürütür, birbirlerini ve çalışan temsilcilerini tespit edilen riskler
konusunda bilgilendirir.
(2) Birden fazla işyerinin bulunduğu
iş merkezleri, iş hanları, sanayi bölgeleri veya siteleri gibi yerlerde,
işyerlerinde ayrı ayrı gerçekleştirilen risk değerlendirmesi çalışmalarının
koordinasyonu yönetim tarafından yürütülür. Yönetim; bu koordinasyonun
yürütümünde, işyerlerinde iş sağlığı ve güvenliği yönünden diğer işyerlerini
etkileyecek tehlikeler hususunda gerekli tedbirleri almaları için ilgili
işverenleri uyarır. Bu uyarılara uymayan işverenleri Bakanlığa
bildirir.
Asıl işveren ve alt işveren
ilişkisinin bulunduğu işyerlerinde risk değerlendirmesi
MADDE 15
– (1) Bir işyerinde bir veya daha
fazla alt işveren bulunması halinde:
a) Her alt işveren yürüttükleri
işlerle ilgili olarak, bu Yönetmelik hükümleri uyarınca gerekli risk
değerlendirmesi çalışmalarını yapar veya yaptırır.
b) Alt işverenlerin risk
değerlendirmesi çalışmaları konusunda asıl işverenin sorumluluk alanları ile
ilgili ihtiyaç duydukları bilgi ve belgeler asıl işverence sağlanır.
c) Asıl işveren, alt işverenlerce
yürütülen risk değerlendirmesi çalışmalarını denetler ve bu konudaki çalışmaları
koordine eder.
(2) Alt işverenler hazırladıkları risk
değerlendirmesinin bir nüshasını asıl işverene verir. Asıl işveren; bu risk
değerlendirmesi çalışmalarını kendi çalışmasıyla bütünleştirerek, risk kontrol
tedbirlerinin uygulanıp uygulanmadığını izler, denetler ve uygunsuzlukların
giderilmesini sağlar.
Çalışanların bilgilendirilmesi
MADDE 16 –
(1) İşyerinde çalışanlar, çalışan
temsilcileri ve başka işyerlerinden çalışmak üzere gelen çalışanlar ve bunların
işverenleri; işyerinde karşılaşılabilecek sağlık ve güvenlik riskleri ile
düzeltici ve önleyici tedbirler hakkında bilgilendirilir.
Risk değerlendirmesi rehberleri
MADDE 17
– (1) İşverenlere, risk
değerlendirmesi ile ilgili yükümlülükleri bakımından yardımcı olmak veya yol
göstermek amacıyla risk değerlendirmesi rehberleri hazırlanabilir. Rehberler
işyerinde çalışan sayısı ve işyerinin bulunduğu tehlike sınıfı göz önüne
alınarak; sektör, meslek veya yapılan işlere özgü olabilir.
(2) Kamu kurum ve kuruluşları, kamu
kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları, işçi-işveren ve memur sendikaları ile
kamu yararına çalışan sivil toplum kuruluşları faaliyet gösterdikleri sektörde
rehber çalışmalarında bulunabilir. Bakanlıkça, bu Yönetmelik hükümlerine
uygunluğu yönünden değerlendirilerek onaylanan taslaklar, Bakanlık tarafından
sektör, meslek veya yapılan işlere özgü risk değerlendirmesi uygulama rehberleri
olarak yayımlanır.
Geçiş hükmü
GEÇİCİ MADDE 1
– (1) 6 ncı madde uyarınca
oluşturulacak risk değerlendirmesi ekibinde, mezkûr maddenin birinci fıkrasının
(b) bendinde sayılanların bulundurulma zorunluluğu Kanunun 38 inci maddesinde
belirtilen sürelere uygun olarak aranır.
Yürürlük
MADDE 18 – (1) Bu Yönetmelik 30/12/2012 tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 19 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı yürütür.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder